Davita zit er weer warmpjes bij


Nu het haken redelijk gaat krijg ik ook verzoekjes van de kinderen. Davita wilde een poncho en Saul een kabouter. Ik kwam als eerste hele mooie wol tegen voor Davita en afgelopen vrijdag een patroon voor een grote cowl met capuchon. Het patroon was dusdanig simpel dat ik meteen maar ben begonnen en in de ongebruikelijke hele vrije middag kon ik een heel eind komen. Iets te laat naar bed gegaan die avond maar het werk was af.
Gisteren heb ik er nog twee bijpassende handwarmers bij gemaakt. DE hit voor komende winter. Op Pinterest staan heel veel varianten, ik ben begonnen met een hele simpele maar ik denk dat er nog wel meer komen dit jaar.

Ik gebruikte dus Scheepjes Vinci. 60%wol 40% acryl. Met haaknaald #9 krijg je een zeer open en luchtig werk.
Het patroon vond ik op een Duits Blog en eigenlijk had ik aan de tekeningen genoeg.

Meet de afstanden A en B.
Begin met een ketting van losse tot de lengte van A.

Ga dan verder met de steek die je wilt gebruiken. Ik koos voor vaste omdat dat een mooie dichte structuur geeft.
Haak 1 vaste in de tweede losse vanaf de naald en in elke volgende tot het einde. In de laatste losse haak je 3 vaste en ga verder in de andere kant van de reeks losse.
* keren, 1 losse, haak vaste tot einde* Dit herhaal je tot je de lente van B hebt bereikt als het werk dubbel gevouwen ligt.

Als de juiste lengte is bereikt leg je de lap dubbel en haak je het aan elkaar met een vaste. Haak vervolgens helemaal rond, dit zijn de steken van de zijkant en niet de vaste van de vorige toer.
Blijf rond haken tot je de gewenste lengte hebt.
Als je de cowl breder wilt later uitlopen of door wilt haken tot het een poncho is meerder je in de zijkanten.
Afwerken met een sierrand is mooi en natuurlijk helemaal naar wens af te werken. Davita wilt er nog golfjes aan, net zo als bij de handwarmers.


Ik had nog een volle bol over en bedacht dus nog iets leuks er bij. De handwarmers zijn echt zo gemaakt. En heerlijk warm.
Ketting van losse op de maar van je hand.
Haak nu rond met vaste tot aan de het begin van je duim.
Meet hoeveel steken je duim breed is. Keer zoveel steken voor het einde om en haak tot het begin. Keer weer om en haak tot de opening. Herhaal dit een aantal keer tot de opening groot genoeg is voor je duim. Haak bij de volgende toer het gat weer dichte en ga door met rond haken. Net zo lang tot je de gewenste lengte hebt.
Ik werkte het af met een schulprandje. 1 toer vaste dan *bosje van 7 stokjes in een vaste. 2 overstaan, 1 vaste, 2 overslaan, bosje van 7 stokojes*


Het is vast een beetje knullig beschreven, maar al die haak termen ken ik nog niet.
Maar ik vind het echt leuk om te doen en ik merk dat het steeds makkelijker gaat.

Op naar het volgende, een kabouter voor Saul.

Reacties

Meest bekeken

De kunst van het nat vilten

Michael geef mij moed!

Sint Jan

Sokken breinen - Het basis patroon

Maria Lichtmis