Help ik haak!

Elk jaar stel ik mezelf een doel,dat kan een uitdaging zijn zoals de vierdaagse lopen of iets nieuws leren. Afgelopen winter heb ik mezelf leren haken. Op facebook en twitter zag ik de meest geweldige creaties voorbij komen en dat wilde ik ook. 
Met wat bolletjes katoen en een haaknaald nestelde ik me voor de pc. Want haken leer te tegenwoordig niet meer van je oma maar van YouTube. Eerst maar de simpele steken, losse, vasten, halve vaste, stokjes, dubbele stokjes, een magische los....... HELP!!! Ik was de draad als weer kwijt. Overnieuw. Nu met wat tips uit het veld, ik moest eerst maar gewoon een "granny square" leren haken. Een granny is een vierkant lapje gemaakt met slechts twee sorten steken, de losse en  het stokje. 



De steken in een patroon hebben allemaal hun eigen symbool. Het lost even aandacht en tijd maar op zich is het vrij duidelijk. Via YouTube leerde ik hoe de verschillende steken moesten en al snel lukte hem me om een vierkantje te haken. De eerste zagen er nog wat schuin en knullig uit maar al snel ging het beter. 

 En toen ik het vierkantje onder de knie had ben ik aan een deken begonnen. Dezelfde steek alleen dan van rechts naar links. De opzet is een meervoud van 3. Ik ging uit van 90 losse. Dus een lange ketting van 90 losse plus 2 voor het begin en einde. 
Dan is de eerste toer het lastigst, goed tellen en een beetje priegelen. Je begint weer met 3 losse, dit is je eerste stokje, dan in de vierde steek doorhalen en nog twee stokjes in dezelfde steek. Twee steken overslaan en dan weer drie stokjes in de derde steek. Zo ga je door tot het einde. Dan draai je het werk om en begin je weer met drie losse, dit is het eerste stokje van de tweede toer. Dan haak je nog twee stokjes in het eerste gat. Vervolgens haak je steeds drie stokjes in elk gat. En zo ga je door tot dat de deken de gewenste maat heeft. 
Ik beschrijf het vast een beetje knullig en zijn vele sites waar prima beschrijvingen op staan. Maar ook hierin ben ik maar een beginner. 

Haken is hot en in. Er zijn heel veel facebook groepen speciaal voor haak maniakken en je kan elk jaar mee doen met een wereldwijde CAL een  Crochet along . Een haakproject waarbij je elke week een stukje van het patroon krijgt en dan in een jaar of half jaar naar een prachtig eindresultaat werkt. Kijk maar eens op pinterst voor wat voorbeelden. Geweldig. 
Afgelopen weekend maakte ik de deken waar ik als eerste aan begonnen was af. Tussendoor nog wel wat anders gemaakt maar deze moest ook af. 
Een dunnen zachte draad van de Big Bazar (€0.79 per bol) en ik gebruikte haaknaald 4. Opzet van 3x30 steken + 2. 90 toeren. Daarna 3 toeren halve stokjes in elke steek. Toen een siersteek van 3stokjes 1 overslaan 3 stokjes in elke steek. Toen weer een toer halve stokjes en als afsluiting een toer wit halve stokjes en een schulprand. 7 stokjes in een steek, 2 overslaan, halve vaste, twee overslaan en weer 7 stokjes. 

Ik heb de smaak nu wel te pakken en ga gewoon verder met nieuwe dingen leren en haken. Het is en prima ontspanning. 

Deze deken is voor ons nieuwe neefje. Fijn om zo persoonlijke cadeautjes te kunnen maken.  

Reacties

Meest bekeken

De kunst van het nat vilten

Michael geef mij moed!

Sint Jan

Sokken breinen - Het basis patroon

Maria Lichtmis