Verbeter de wereld begin bij jezelf

Het is bijna 1 april, nee ik heb geen geweldige grap klaar liggen, maar het is  het einde van een jaar waarin ik iets gedaan heb wat ik nog met niemand gedeeld heb. TOP SECRET dus. Omdat ik nu gewoon zin had in schrijven ga ik het met jullie delen.
Nee ik ben niet zwanger, zou je ook wel gaan zien na een jaartje. Ik ben ook niet stiekem op een dieet van artisjokken en witte wijn gegaan en nu 30 kg afgevallen, dat zou je trouwens ook wel gaan zien denk ik. Het is veel simpeler dan dit alles.


Ik kocht afgelopen jaar maar 11 nieuwe* kleding stukken!

1 lange broek
2 korte broeken
1 paar sandalen
2 bh's
5 onderbroeken

*nieuwe als in bij de hema, h&m enzo
Zag je het aan mij? Liep ik er elke dag een beetje naakt en verlopen uit? 
Eigenlijk heb ik nooit iets met mode gehad. Ik kan mij niet herinneren dat ik perse die broek of shirt wilde hebben omdat het in de mode was of omdat ik er dan bij hoorde. Ja Dr. Martens die wilde ik graag hebben, electric blue, korenblauw zouden ze hier heten. Ik kreeg ze toen ik 18 jaar was uit de grote winkel in London. En ik graag ze nog steeds. 
Later was ik wel gek op leuke kleding maar het is nooit echt een passie geweest. Kleding moet goed zitten en passen bij het moment dat je ze draagt. Ga je naar de schouwburg is het iets netjes en praktisch met zitten, ga je met de klas naar de kinderboerderij is het wel zo fijn dat je geen hakken of ingewikkelde rokken aan hebt. Kort gezegd, kleding moet bij mij praktisch zijn en lekker zitten. Als ik ergens een hekel aan heb is als ik de hele tijd denk aan dat shirtje dat om hoog kruipt of die broek die net te strak zit waardoor je bij het bukken een ....... nou ja niet zo'n fraai uitzicht hebt. 

Geen fashionista dus.

Maar ik vind het ook best zonde van mijn geld en tijd om eindeloos kleding te kopen die vervolgens binnen no-time kapot is. Want ik weet niet hoe het bij jullie is maar mijn hema shirtjes zijn na een goed half jaar toch wel een beetje op. Ok, als je er 10 in de kast hebt misschien iets minder. Maar zoveel kan ik er ook weer niet kopen. En uren door de stad dwalen opzoek naar de perfecte broek vind ik een ware straf. 

Een jaar of 6 geleden herontdekte ik de kringloopwinkel, ik kwam er altijd al wel voor boeken en lp's. Maar niet zo veel voor kleding. De muffige mottenballen lucht van vroeger was blij mij blijven hangen. Maar met twee kinderen die sneller groeide dan mijn portemonnee het bij kon houden, was het een uitkomst. Even door de rekken heen en ik had altijd wel wat. En bij de kassa was het smullen. Ik kreeg er lol in en ben toen ook bij de grote mensen kleding gaan snuffelen. Een ware schatkist als je er een beetje je best voor doet. 80% is niet mijn smaak of zo ver uit de jaren '80 dat het waarschijnlijk over 5 jaar weer in de mode komt. Maar na een poosje kreeg ik er lol in en vond ook werkelijk dingen die ik goed kon gebruiken. 


Terug naar vorig jaar maart. 


Ik lees een stuk in de krant over de textiel industrie en de belasting voor het milieu. Als voorbeeld wordt een spijkerbroek gegeven. Om deze te produceren is er ongeveer 7000liter water nodig. 70% hiervan vloeit vervuilt terug de aarde in. De meeste spijkerbroeken worden in China gemaakt, waar ze nou net iets anders denken over de mensenrechten dan wij.
Ik voel dat het begint te knellen, ik wil iets doen, ik wil verandering. 

"Verbeter de wereld begin bij jezelf" 
Er hing vroeger een poster met deze tekst in het biologielokaal. Ik heb er lang naar gekeken en pas jaren later kwam de tekst echt bij mij binnen. Als ik verandering wil moet ik eerst, klein bij mezelf beginnen. Dus stop ik met de overdaad aan nieuwe kleding kopen. Er is ook een opkomende markt van bewuste kleding. Met oog voor milieu en werkomgeving. Maar hier hangt een prijskaartje aan. Is dit prijskaartje geen probleem en wil je nieuwe kleding EN de wereld verbeteren? Koop dan eco en fair-trade.
Heb je dat geld niet koop dan tweedehands. 

Als je tweedehands koopt, kleding of meubels zijn er geen nieuwe grondstoffen gebruikt.
Geen hout, katoen en liters water. Ook is er minder CO2 uitstoot omdat de producten niet de halve wereld over verscheept zijn voordat ze bij mij thuis zijn.
Het voelt goed om op deze manier mijn steentje bij te dragen. Het is ook een uitdaging om als ik een nieuwe broek zoek ga ik eerst naar mijn vaste kringloop winkel. Ik weet mijn kleur voorkeur en model. Dan zoek ik tussen de rekken en vind meestal wel iets wat in de richting komt. Soms stuit ik op iets wat ik in de 'gewone' winkel nooit tegen zou komen omdat ik niet echt buiten de standaard ketens kijk, maar dan blijkt het echt super leuk te staan en heb ik een nieuw kek blouseje van King Louis of anders hip merk. Want het zijn echt niet alleen de H&M en Zeeman wat je bij de kringloop vind. Juist niet. De duurdere merken zijn qua kwaliteit vaak een stuk beter en gaan langer mee, daarbij komt dat mensen die dure kleren kopen vaak ook erg veel kopen en dus niet veel dragen. Ze willen het na een jaartje kast niet weggooien en geven het dus maar weg aan het goede doel; de kringloop. Ideaal toch. Zij een goed gevoel, ik weer iets leuks. 


11 nieuwe kleding stukken.
Maar geen lege kasten. Geen tot op de draad versleten spijkerbroek (al zitten die vaak wel het aller lekkerst) of sandalen met geitenwollensokken in de winter omdat er geen dichte schoenen meer waren.
Wel bewust kleding uitzoeken, geen mode en winkel stress en vooral die rust van het niet meer moeten. Ik hoef geen nike air max omdat iedereen ze heeft!! Laat het los, echt het lucht zo op. 
Het geeft een kick om zelf dingen te maken. 4 truien, 6 paar sokken en 2 paar sloffen van 100% wol vloeide er dit jaar uit mijn handen. Duurzaam want als je elke steek over je vingers hebt zien gaan geef je het niet na een seizoen weer weg. Duurzaam ook omdat ik koos voor een oersterke wol die een leven lang mee gaat. 

Ik ga door op deze manier en hoop dat ik iemand kan inspireren om hetzelfde te doen. Begin klein, koop eco en fair-trade als dat mogelijk is. Maar kijk vooral of je dat extra truitje echt nodig hebt. Kan je ook met minder kleding? Probeer het gewoon een poosje en wie weet zie ik je wel bij de kringloop. 


Reacties

  1. wat een gave blog ;) moet zeggen dat ik al in geen jaren nieuwe kleding kocht voor mezelf, ik zie nooit iets in de winkel wat ik zou willen hebben en wat ook in mijn portemonnee past, nou eruit dus eigenlijk, ben groot fan van krijgen en kringloop ;)

    BeantwoordenVerwijderen

Een reactie posten

Meest bekeken

De kunst van het nat vilten

Michael geef mij moed!

Sint Jan

Sokken breinen - Het basis patroon

Maria Lichtmis