podcast

Zondagavond, morgen begint voor de kinderen weer een nieuw schooljaar. Het was een lange, voor sommige te lange vakantie. Om eerlijk te zijn verlang ik heel erg naar de regelmaat van een school week. Vakantie is heerlijk maar ook erg vermoeiend. Dinsdag ochtend als iedereen voor het eerst weer op school is, ga ik met een kop thee en koptelefoon in de zon (hoop ik) zitten en geniet ik van het feit dat ik voor het eerst in 9 weken weer even echt alleen ben.
Die koptelefoon heb ik wel veel op gehad de afgelopen 3 weken. En niet met muziek maar omdat ik weer lekker enthousiast naar podcast heb geluisterd.

Wat is een podcast?

Juist, voor wie echt nog geen idee heeft of ooit wel het woord gehoord heeft maar nog geen ervaring er mee heeft. Een podcast is een audiouitzending die je kunt downloaden en op elk moment kunt beluisteren. Een soort radiogesprek. Een podcast kan eigenlijk over van alles gaan. Sport, nieuws, lifestyle, maar ook spannende verhalen die veel weg hebben van de oude hoorspelen.
Via iTunes of een podcast app kan je je abonneren op een podcastserie, afluisteren gaat heel gemakkelijk online of nadat je het bestand hebt gedownload op je telefoon of computer.
Zelf gebruik ik de app Podcast Addict  , ik kan makkelijk zoeken naar nieuwe podcasts en de app is zeer simpel in gebruik. Luisteren doe ik het liefst via een koptelefoon. Ik kan me dan beter concentreren en omdat ik vooral tijdens het werken in huis (opruimen enzo) luister kan ik met mijn draadloze koptelefoon vrij bewegen zonder iets te hoeven missen. Ik merk ook dat ik minder snel ben afgeleid als ik met koptelefoon luister. 

Mijn favoriete podcast

De podcast waar het allemaal mee begon was 

Een podcast van Laurens ten Dam en Stefan Bolt. Over wielrennen maar ook over hoe je alles uit het leven kunt halen. Niet te veel aan roem hechten want alles is vergankelijk. 

Ik hoor toch vooral twee mannen, soms met een extra gast die als vrienden bij elkaar zitten en wij, de luisteraars mogen meeluisteren naar hun gesprek. Bij deze podcast heb ik echt het gevoel dat het puur en ongescript is. 
Als je van wielrennen houdt is dit echt een aanrader. 




Dit is weer iets heel anders. Bob is een als een boek dat je in één keer wilt uitlezen. Het is het verhaal van een zoektocht dwars door Vlaanderen naar een man die Bob heet. 
Bob is een 6-delige podcast serie gemaakt audiocollectief Schrik. Ik luisterde de podcast achter elkaar tijdens een lange wandeling. Die 30 km gingen nog nooit zo makkelijk en ik heb zelfs een stukje omgelopen omdat ik perse het einde wilde horen. 


Deze podcast is van hetzelfde audiocollectief als Bob.
In deze podcast komen twee van mijn favoriete  bij elkaar, wielrennen en een spannend verhaal. De meiden van Schrik gaan opzoek naar de doodgewaande wielrenner Jose Manuel Fuente, die 7 jaar na zijn dood ineens bij een andere oud profrenner op de stoep staat. Wie is deze man en wat doet hij in een Belgisch dorpje?

Het resultaat is een mooie combinatie tussen oude verhalen uit het wielerpeloton en de zoektocht. 

Sinds afgelopen week luister ik naar twee podcast die een beetje hetzelfde onderwerp hebben. slowlifing of in beter Nederlands, de kunst van het langzaam leven. Iets waar ik al even mee bezig ben maar met de ontdekking van deze twee podcast weer meer aan het toepassen ben. 

Hartstikke leuk blog van de Amerikaanse schrijfster Gretchen Rubin haar zus Elizabeth Craft. In een half uurtje bespreken ze allerlei onderwerpen die te maken hebben met je leven makkelijker en vrolijker maken. Met handige tips die je meteen kan toepassen in je dagelijks leven. Het is een podcast die al 4 jaar bezig is maar omdat ze niet erg op de actualiteit in gaan kan je best vooraan beginnen. Soms zit er een mindere aflevering tussen maar die spoel ik dan lekker door. Voorlopig heb ik nog ruim 300 afleveringen te goed van deze twee kletsende zussen.

Dit blog komt van een Australisch echtpaar dat hun best doet zo minimalistisch te leven als mogelijk. 
Ook deze podcast draait al even. De kwaliteit is er in de jaren zeker op vooruit gegaan. De eerste afleveringen zijn niet allemaal even goed. De inhoud wat ze vertellen wel maar de kwaliteit van het geluid is soms erg slecht. Dat is na een paar afleveringen over.

Bij deze podcast moet ik me wel concentreren. De onderwerpen zijn wat dieper dan bij Happier. Maar zeker de moeite waard als je opzoek bent naar een rustige podcast over slowliving en je inspiratie zoekt om je huis echt goed op te ruimen. Bij mij heeft het zeker gewerkt. 


Dit is maar een kleine greep uit waar ik graag naar luister. Want naast deze speciaal gemaakte podcasts kan je ook bijna alle radio programma's als podcast terug luisteren. Ga je dan ook nog eens de grenzen over ligt er nog voor een mensen leven aan luisteruren op je te wachten. 

Dus ga op zoek via iTunes, Sticher, Spotify of welke app je dan ook prettig vind werken. Zet die volumeknop op 10 en laat je bedolven onder heerlijke gesprekken en verhalen.

Ik ben heel benieuwd waar jullie graag naar luisteren. Misschien zit ook mijn nieuwe favoriet er wel tussen. Laat een reactie achter.

Reacties

Meest bekeken

De kunst van het nat vilten

Michael geef mij moed!

Sint Jan

Sokken breinen - Het basis patroon

Maria Lichtmis