De leraar en de leerlingen.

"Mam, heeft Jezus echt bestaan?"
Ik parkeer de auto snel op een veilige plek en kijk in het gepijnigde gezicht van mijn zoon.
"Je moet niet lachen hoor, maar ik weet niet wat ik moet antwoorden als ze vragen of ik in God geloof" 
En daarna volgt een reeks van overpeinzingen die ik aan de zware kant vind voor van een kind van 8.
Het is duidelijk dat hij er mee zit dat hij geen duidelijk antwoord heeft op deze vraag. Hij wil duidelijkheid, bewijzen.
Ik geef hem geen antwoorden maar stel vragen.
Mijn kinderen zitten op 'de school met de bijbel' wat inhoud dat het geloof bij alles voorop staat. Psalmen en bidden zijn dagelijkse kost. Een prima school een veilige haven voor de kinderen.
Wij zijn als gezin wel een uitzondering, want we gaan niet naar de kerk en zijn ook geen lid van een gemeente. Wat overigens helemaal niks zegt over de manier van leven.... Maar dat is een ander verhaal.
Dat mijn zoon met deze vraag komt laat mij zien dat hij niks voor waarheid aanneemt, hij blijft zelf heel goed nadenken. Dat vind ik erg mooi.

Ik zou hem willen meegeven om altijd kritisch te blijven,  altijd vragen blijven stellen en zelf nadenken! 

Wat was nou de conclusie van ons gesprek.
Jezus was een wijze man die de wereld mooier wilde maken.
Hij is geboren uit een moeder en heeft een gewone papa, God is zijn leraar en niet zijn vader. Hij is dood gegaan omdat de mensen het raar vonden wat hij zei. Maar hij is niet opgestaan.
Jezus was ook een leraar en zijn leerlingen werden ook leraren.
Maar hij was niet  goddelijk.





Reacties

Meest bekeken

De kunst van het nat vilten

Michael geef mij moed!

Sint Jan

Sokken breinen - Het basis patroon

Maria Lichtmis