Fietsvakantie; de voorbereiding

Vroeger vond ik kinderen die op fietsvakantie gingen altijd een beetje zielig. Met een bult spullen achter op je gewone fiets naar een camping 30 km van je huis.
Maar goed, nu vele jaren later ga ik dus zelf op fietsvakantie, naar Zeeuws-Vlaanderen dat dan weer wel. De afgelopen maanden ben ik mij  gaan verdiepen in de spannende wereld van de actieve fietsers. En er ging een wereld voor mij open. Die bult spullen achter op de bagagedrager is natuurlijk 'not done', daar voor in de plaats zijn er vreselijk dure, hipster tassen van echte avonturen merken. De prijs is gelijk aan een week kamperen dus ben ik erg blij dat ik die van Zus kan lenen. 6 tassen.... Dat is niet veel als je toch 3 weken weg wilt blijven.
Afgelopen jaren was de bestemming Frankrijk en reden we met een enorme aanhanger naar de camping. Nu moet ik bij alles denken of ik het nodig heb en of het kleiner kan. Ik las diverse blogs over mensen die lange tochten fietste, ook met kinderen, en die werkelijk het minimale bij zich hadden. Maar 3 weken eten met een spork en alleen maar fietskleding aan hebben gaat net te ver. Ohja, en ik kocht een tent die echt niet door de strenge

fanatieke fietsers goed gekeurd zou worden. Een 4-persoons tent met ruimte om in de voortent te zitten. Een weloverwogen keus, want de inderdaad ultra lichte tentjes die veel gebruikt worden bieden geen plaats om binnen te spelen als het een hele dag regent. En ik ken mijn kinderen...... Die kunnen echt niet liggend de dag doorbrengen. Dus een grote tent en dus ook een fietskar om de tent te vervoeren.
En dan wordt het spannend, past alles in de tassen en kar? Kan alles wat ik denk nodig te hebben mee? De enige manier om dat te testen is het doen. Dus ik met de kinderen op proef-fietsvakantie-weekend.
 En hoera, met nog wat ruimte voor extra kleding en wat speelgoed vertrokken we afgelopen weekend naar Hoek van Holland voor een nachtje kamperen. Voor de kinderen ook de eerste test met meer dan 50km en zware tassen. 140 km afgelegd, waarvan 100 op de fiets. We hebben regen en veel wind gehad. Maar bij de zee scheen de zon en alles was weer goed.

Trots en vol vertrouwen gaan we deze week beginnen aan ons avontuur. We zullen de Noordzee route volgen vanaf Hoek van Holland tot Retranchement. En omdat de fiets slechts ons vervoermiddel is en we ook echt vakantie willen hebben doen we het rustig aan. Afstanden van 40-55km en dan weer een camping. 
En s avonds voor de tent een blogje schrijven, want WiFi is tegenwoordig eerste levensbehoefte geworden en op elke camping aanwezig.

Reacties

Meest bekeken

De kunst van het nat vilten

Michael geef mij moed!

Sint Jan

Sokken breinen - Het basis patroon

Maria Lichtmis