Mulchen die Moestuin

Ik vind mezelf nog lang geen expert op het gebied van moestuinen, maar ik vind het wel leuk om zo nu en dan wat met jullie te delen. En zoals met zo veel zijn er net zo veel meningen als er tuintjes zijn dus doe ik het in de ogen van vele vast niet zo als het hoort. Maar ik hou mezelf maar voor; het feit dat je met je handen in de klei zit is al top dus echt fout kan je het niet doen. Dus vertrouw op jezelf en op moeder natuur die helpt je vast ook wel.

Vandaag wil ik iets vertellen over MULCHEN. onze zuiderburen spreken het uit als Mulsjen maar ik hou het op een harde 'ch' klank. Mulchen dus...... of zoals mijn moestuinbuurmannetjes het zeggen, die rommel op de aarde.

Heb je ooit in de natuur een kaal stuk aarde gezien?
Herstel, vruchtbare aarde, want ja de woestijn is kaal en leeg maar daar groeit ook bar weinig.
De aarde heeft een soort natuurlijke schaamte. Ligt het er bloot en kwetsbaar bij dan begint het zich snel te bedekken om zo weer warm en beschermd te worden. (on)Kruid schiet uit de grond en in een oogwenk is er geen bloot stukje aarde meer te zien.
Laatst las ik  op Twitter een post over 'die arme blote om gespitte stukjes moestuin'. Ik kende ze, die moestuintjes die al in november vakkundig worden om gespit en dan kaal en bloot liggen wachten tot de lente. Ik zou er bijna een wollen trui voor gaan breien.

Terug naar de natuur zelf. Die laat dat dus van nature niet toe. De natuur maakt zelf die warme deken. Maar onkruid laten groeien in een moestuin daar zitten de meeste niet op te wachten. Want dat is ook weer een eeuwige strijd. We zullen dus die warme deken moeten maken, voor de winter maar ook ter bescherming tegen de felle zon. En dat is dus mulchen, een deken voor je moestuin.

Mulchen is dus niks anders dan zorgen dat er niet te veel blote aarde is. Die aarde staat dan veel te veel open en wordt slecht beschermd tegen regen en hitte.
De mulchlaag zorgt er voor dat de aarde bedekt blijft. In de zomer droogt de aarde minder uit en tijdens harde regen slaat de aarde niet dicht. Onkruid kan niet kiemen, door het gebrek aan zonlicht. De mulchlaag trekt wormen aan die het gaan verteren en zo krijg je prachtige hummus. De meest vruchtbare aarde die er is.
Ik mulch eigenlijk met alles wat ik voor handen heb. De meest gangbare spullen zijn:

  • Bladeren
    Gras tussen de uien
  • hooi of stro
  • cacaodoppen
  • brandnetel of smeerwortel
  • resten van de oogst, denk aan pompoenplanten of rabarberbladeren
  • vers gemaaid gras
  • snoeiafval
Ik weiger voor mijn mulch te betalen dus vallen stro, hooi en cacaodoppen af, maar ik weet van anderen dat het prima werkt. Wat ik wel heb gedaan is het zaaien van een bodembedekker. In oktober toen de bedden leeg waren heb ik op een aantal bladkool gezaaid. Dit is een groenbemester die het ook uitstekend doet in de winter. Zo heeft het mijn aarde verzorgd tijdens de winter en nu maai ik het af en gebruik ik het blad om te mulchen. Ik laat een paar m2 bladkool staan om zo steeds goed mulchmatriaal te hebben. Ik gebruik ook onkruid dat nog geen bloem of zaad heeft en niet via de wortel woekert. Zeker dit jaar. Ik heb een nieuw stuk tuin waar een behoorlijke dikke deken aan onkruid ligt. Aan mij de taak om die te verwijderen zonder dat de aarde helemaal bloot komt te liggen en kwetsbaar is voor andere prooien. Ik heb omdat dit een groot  grote stuk tuin is,
voor bruin karton gekozen. Het ziet er niet mooi uit maar het schiet wel op. En het is tijdelijk. Het karton dekt af tegen het zonlicht. Het onkruid wil naar buiten en gaat als een gek groeien, zo hard dat het al de groeikracht gebruikt en dood gaat. Pech voor het onkruid, boffen voor mij. Ondertussen heb ik een ander stuk moestuin met de hark ontdaan van het onkruid , zonder bloem of zaad nog en heb dat op het karton laten drogen. Dit gebruik ik straks als het karton weggaat weer als mulchlaag. De aarde krijgt voeding terug en het bed kan klaar gemaakt worden voor gebruik. 

SAMENVATTING:
Mulchen is het beschermen en voeden van je moestuin aarde. Mulchen kan met bijna al het natuurlijke afval dat je kan vinden. Mulchen bespaart je op den duur tijd, want er is veel minder onkruid en je aarde wordt er super vruchtbaar van. 
Mulchen is gewoon lief zijn voor de aarde. 
Bladkool op het tuinbonen bed.

Reacties

Meest bekeken

De kunst van het nat vilten

Michael geef mij moed!

Sint Jan

Sokken breinen - Het basis patroon

Maria Lichtmis