Bezinning en 40 dagen geen seks

Het is Vastenavond, de laatste dag van Carnaval. Morgen beginnen de 40 dagen voor Pasen. En dus ook de 40 dagen vasten. In vroegere tijden at men geen vlees in de aanloop naar Pasen. Carnaval-Carna Vales- afscheid van het vlees. Tijdens de vastentijd eet je geen vlees. Deze opgaven was voor veel mensen totaal geen probleem want zo aan het einde van de winter was het vlees, dat in oktober geslacht was, toch al zo goed als op. Ook werd het toch al karige zoetigheid van het menu geschrapt. Kortom de vastentijd is een tijd van soberheid en bezinning. 
En dat laatste zie ik de laatste tijd steeds meer opduiken. Al een paar jaar hoor ik van 40-dagen acties. De EO heeft een programma gehad 40 dagen zonder seks en komt nu met 40 dahen geen alcohol en op de sociale media lees ik berichten van mensen die 40 dagen geen twitter of facebook gaan gebruiken. Zelf vraag ik me dan weer af of ze dan elke dag een update plaatsen met #40dagenzondertwitter. 
Wat willen we met deze acties bereiken? Je zelf bewijzen dat je het kan? Doe je het wel voor jezelf of vooral voor die media? Als je dan iets wilt bewijzen loop dan de 4x40km van Nijmegen. Ook een zinloze actie maar dan heb je nog iets gepresteerd. Nee volgens mij zijn veel mensen opzoek naar een vervanging, of invulling van het moderne vasten. Het menu aanpassen doen we maandelijks, als we weer met het nieuwste dieet meedoen, het is dus zoeken naar iets anders. Bezinning.

Religie is uit. Bezinning is hip.

Als ik naar mezelf kijk heb ik in deze tijd ook wel behoefte aan wat verdieping. De donkere winter is voorbij en nu wil ik nieuwe kennis vergaren en letterlijk verlichting zoeken. Dus heb ik zo mijn eigen 40-dagen projectje bedacht. Ik ga me verdiepen in een religie. Hip ben ik nooit geweest dus dan maar iets dat uit is. Ik vond dat dit een perfecte tijd daar voor is. En omdat ik de laatste tijd vooral veel geweld en bloeddorst hoor in naam een religie, heb ik twee lijvige boeken over het boeddhisme van de bieb meegenomen. De meest geweldloze religie die er is. 
Ik dacht maar te beginnen in boeddhisme voor Dummies en dan verder te gaan met een wat meer diepgaander boek. 
En over 40 dagen kan ik jullie vertellen of ik een verlichte geest ben geworden of dat ik toch maar gewoon die 4x40 in Nijmegen moet gaan lopen. 

Of je nu een poos geen vlees eet, geen seks hebt of je twitter op slot gooit, ik denk dat iedere handeling nuttig is als die bewust is gezet. Of je het nu doet tussen nu en Pasen of in de zomervakantie. Leef gewoon een paar weken iets meer bewust. Verwijder wat stoorzenders en ga weer even terug naar die basis. 
Het geeft rust, echt waar, dat staat op de achterflap van mijn Dummie boek......

Reacties

Meest bekeken

De kunst van het nat vilten

Michael geef mij moed!

Sint Jan

Sokken breinen - Het basis patroon

Maria Lichtmis