Opgeruimd staat netjes!

Het is vast jaren gelden dat ik een blog schreef over opruimen. En dat betekend echt niet dat ik in de tussentijd het ei van Columbus had gevonden. Op opruim gebied ban ik al jaren zoekende naar de perfecte manier om het nare en vaak eindeloze klusje te klaren. En vooral om het vol te houden. Het ligt voor de hand dat ik diverse methodes heb uitgeprobeerd. Het is net zo als met lijnen, lukt het ene niet dan ga je over naar het volgende idee
en duik je er met veel energie in om na een paar weken te concluderen dat ook deze manier gedoemd is te mislukken.
Zo deed ik 'een lade/plank/kastje per dag' Het idee was om iedere dag een kleine plek goed op te ruimen. Ik las op vele blogs enthousiast mee met andere ploeteraars en deed netjes mijn best. Maar zag echt geen resultaat. Daarna maakte ik een week en maand schema. Van dag tot dag stond daarop wat schoon en opgeruimd moest worden. Het werkt prima als je verder niks te doen hebt of onverwacht ineens een dag niet thuis bent. Want dan loopt het hele schema in de war.
En ondertussen erger ik me mateloos aan al die losse rommeltjes die overal slingeren. Veel dingen bij ons in huis schijnen geen vaste plek te hebben. Zoals de rol ducktape die weken geleden asiel heeft aangevraagd op onze eettafel en een bonte verzameling prullen die op het dressoir samenscholen. En hoe vaak ik opruim ze zijn binnen een paar dagen weer terug.
Vaak geef ik dan mijn huisgenoten maar de schuld van het verspreiden van de rommel terwijl ik natuurlijk ook wel weet dat ook ik er debet aan heb. Maar dat ontkent heel makkelijk.
Naarmate de chaos en stress in mijn hoofd groter wordt krijg ik meer nijgingen om de troep in huis te lijf te gaan. Het cliché Een opgeruimd huis is een opgeruimde geest gaat wel voor mij op. En toen liep ik ineens tegen een blog aan waarin een boek over opruimen werd besproken. Geschreven door een Japanse en reeds een grote hit in haar eigen land. Marie Kondo 

Het boek heet in het Engels "The life-changing magic of tidying up" in het Nederlands vind ik de titel iets wat kaal en niet inspirerend met "Opgeruimd!" Ik mis de "life-changing magic", die ik natuurlijk heel hard aan het zoeken ben.  Ik las het boek in het Engels. Maar voor de inhoud maakt de taal niks niet uit.
Marie Kondo heeft een geweldige baan, ze adviseert mensen die niet kunnen opruimen hoe ze hun huis opgeruimd kunnen krijgen.
In het boek beschrijft ze haar jeugd en zoektocht naar de ultieme opruim methode. Ze komt mij ietsjes wat neurotisch over en na het bekijken van wat interviews en filmpjes op YouTube ben ik er van overtuigd dat we te maken hebben met een hyperactief licht dwangmatige opruim goeroe. Maar daar kan ik prima mee leven als mijn huis en hoofd daar baat bij hebben.

Ik zal even heel kort uitleggen wat de Konmari methode inhoud. ( Konmari de naam wat de methode en Marie Kondo laat zich ook zo noemen)
Eigenlijk komt het maar op één ding neer. Ontdoe je van alle dingen die je geen energie en goed gevoel geven. Bij alles wat je in je hand hebt vraag je één vraag "Does it spark joy?"  Bij ontkenning raadt zij aan om je ontdoen van het item. Konmari verdeeld alles in categorieën en het is van belang dat je bij de juiste categorie begint.

  •  Kleding
  •  Boeken
  •  Documenten
  •  Diversen
  •  Mementos Spullen waar een herinnering aanzit
Verder geeft ze de volgende dwingende adviezen. 
  1. Werk altijd per categorie en NIET per ruimte.
  2. Verzamel alles uit één categorie op een stapel en werk snel en efficient.
  3. Ga bij het selecteren uit van de spullen die je wilt houden.
  4. Vraag bij elke item "Does it spark joy?" Nee? Weg er mee.
  5. Alles in huis heeft een eigen plek.
Ik zei in het begin al dat ik Marie Kondo een wat raar persoon vond, maar ik mag haar wel. De manier waarop ze naar het huis en de spullen kijkt geeft zelfs mij rust en inspiratie. Ze gaat ver hoor! Bedankt haar handtas elke dag voor het dragen van haar spullen en zegt sorry tegen haar sokken als ze te lang in haar schoenen hebben gezeten. Ze heeft een zeer vermufte manier van kleding opvouwen die ik nog niet onder de knie heb maar waar van je op Pinterest duizenden afbeeldingen en tips kunt vinden.

Of deze methode voor mij gaat werken weet ik nog niet. Ik ben nog niet begonnen met opruimen. Maar ze heeft mij wel geïnspireerd met haar verhaal en manier van leven. De kunst van het minderen staat mij wel aan en ik ga me daar zeker in verdiepen en hoop het ook in de praktijk toe te gaan passen. 
Want ze heeft natuurlijk gelijk. Waarom zou je je omringen met spullen, dingen of mensen die alleen maar energie kosten? 





Reacties

Meest bekeken

De kunst van het nat vilten

Michael geef mij moed!

Sint Jan

Sokken breinen - Het basis patroon

Maria Lichtmis